20121125

I HATE WHEN PEOPLE MAKE A JOKE ABOUT SOMETHING I'M REALLY INSECURE OF

Heippa! Oon miettinyt pari päivää, että uskallanko avautua teille täällä asiasta, joka on mulle tosi iso ja vaikea. Kirjottaminen on mulle terapiaa, joten katotaan mitä tästä tulee. "Ingressinä" tähän voisin sanoa, että aion kertoa mun epävarmuudesta. PhotobucketPhotobucket
On ihan syykin, miks tässä on näin monta pärstäkuvaa, lukekaa eteenpäin ihmiset!

Mää voisin vaikka vannoa, että kaikilla ihmisillä on joku asia, mistä ne on epävarmoja. Oli se sitten jokin ruumiinosa, ominaisuus tai luonteenpiirre. Jollakin se on ehkä esiintyminen, jollakin taidottomuus jossain lajissa (vaikkapa koulussa erilaiset liikuntalajit) ja jollakin voi olla hymy. Ihan normaali asia olla epävarma ja hävetä jotain asiaa. Puhuttiin yks päivä Saaran kanssa, kun kahviteltiin koulun jälkeen Hipussa, että kaikkien pitäis muistaa tämä lause: "people are just people, they shouldn't make you nervouse" eli vapaasti suomennettuna "ihmiset ovat vain ihmisiä, heidän ei pitäisi saada sinua hermostuneeksi". Tää saa mun olon monesti itsevarmaksi. Mutta myös mulla on se yks asia, mistä oon ollu epävarma ehkä jo liianki pitkään.Photobucket
Hampaat. Jos tässä välissä tuntuu, että ei kiinnosta, lopeta ihmeessä lukeminen. Ei muakaan itseasiassa kiinnosta saada negatiivisia kommentteja tyyliin "ketä kiinnostaa", no ei varmaan ketään. Kirjoitan tän enemmänkin itselleni. Kuitenkin, pieni asia ja harvoin niistä puhutaankaan.. mutta mulle ei oo tosiaankaan koskaan luotu kauniita hampaita. En koskaan pienenä oo ajatellu asiaa, vasta sittenkun hampaat alko lähteä ja uudet vinot yksilöt tuli tilalle. Oon 8-vuotiaasta lähtien peitellyt näitä. Oon hävennyt mun hampaita niin paljon, kun vaan ikinä pystyy. Vertasin itseäni muihin, en tiedä miks, sillä se vaan pahensi oloa ja nauraessani (nykyäänkin) koitan peitellä sitä hymyä.. on kamalaa, ettei pysty hymyilemään täysillä. En halua, että kukaan alkaa ajattelemaan tällätavalla, vaikka hymy ei oiskaan mikään täydellinen pepsodent- yksilö. Kerron vaan, miten mulle kävi ja en todellakaan toivo, että joku muu alkaa itsestään ajattelemaan näin.Photobucket
Mun ihania hymyileviä ystäviä seuraavissa kollaaseissa ♥

Hammaslääkäri on ollu mun "toinen koti" jo sieltä ala-asteen alkumetreiltä saakka. Hampaita on revitty, on puudutettu, mutta reikiä ei oo ollu. Oon aina ihan rentoutuneena mennyt sinne, en oo pelännyt sitä koskaan. Silti oon vaan kokoajan aatellut, että miksi minä. Kokoajan aatellut, että toivottavasti mun lapset ei tuu perimään tätä ominaisuutta: rumia hampaita. Vaikka hammaslääkäri on ollut aina tuttu paikka, seiskaluokan keväällä mulle sanottiin, että saan hammasraudat. Olin sitä ennen pitänyt yörautoja vuoden ja en osannut odottaa, että jotain pahempaa on luvassa. Aluksi olin aivan vastaan, näyttäisin vielä hirveämmältä. Totuin ajatukseen kuitenkin aika nopeesti: äiti sai mut uskomaan, että tää on enemmänkin hyvä juttu. Sain onneksi tilata valkoiset raudat, joten ne ei niin näkyvät olleet. Viikko sitten mää ne kuitenkin sain pois, 1 vuosi ja 8 kuukautta ne kerkes tuolla suussa oleskella ja ei oo muuten yhtään ikävä..Photobucket
Yks parhaista fiiliksistä koko elämäni aikana. Hymyilin koko matkan kotiin ja tirautin pari onnenkyyneleet. Mulla on suorat hampaat oikeesti! Tänään koulussa koitin rohkeesti hymyillä ja nauraa avoimesti, mutta vaikeaa se on.. tuntuu, että edelleen jokainen tuijottaa, vaikka hammasraudat on ihan perus juttu. Se tuijottaminen oli niissä ehkä pahinta: ihmiset ei kattonu sua enään silmiin vaan ne katto tosi halveksuvasti eikä se ollu mun vika. En voinu asialle mitään. Oon vaan niin järjettömän onnellinen. Halusin vaan, että tiedätte kuinka iso asia tämmönen voi jollekkin olla. Ensikerralla, kun näätte ihmisen jolla on hammasraudat, älkää pliis tuijottako ja tehkö vääriä ennakkoluuloja. Ihmisiä ne nekin on ja se tuijotus pahensi mun epävarmuutta. Hyvä, jos joku pystyy olemaan täysin oma ittensä hammasrautojen kanssa, mutta mää en siihen pystynyt. Tässä sitä nyt sitten ollaan! Suorilla hampailla ja erittäinkin iloisena. Toivottavasti tämä teksti avas edes vähän teidän silmiä, olkaa avarakatseisempia tulevaisuudessa ja muistakaa, että pienikin asia saattaa olla jollekkin tooosi iso juttu!

-J



16 kommenttia :

  1. Pakko sanoa, että mä niin tiedän tunteen ku ei kehtaa hymyillä suu auki omien hampaiden vuoksi. Hyvä juttu, että oot saanu korjattua sun hampaat! :) Mulle hammaslääkärit ei koskaan ruennu tekemään oikomista, mutta nykyään ajattelen, että ne on vaan persoonalliset ja sopii just mulle :p

    Tää teksti on yks sun parhaimpia tekstejä mun mielestä, koska puhut avoimesti sua vaivanneesta asiasta!

    VastaaPoista
  2. A: Sielunsisko tai- veli on löytyny, jee! No mutta hyvä että sulla on tuollanen asenne ja "hyväksyt" sun hampaat semmosena ku ne on :) Kiitos paljon, tää oli vaikea asia kirjoittaa, mutta sitäkin palkitsevampi :)

    VastaaPoista
  3. Vähän ku ois lukenu omaa tarinaa! Vaikka ite en oo kyllä ikinä pystyny peitteleen omaa hymyä, ku se on vähä koko ajan päällä, mutta muuten just samanlaiset fiilikset ku sullaki! Ja sitte ku ne raudat sai pois, nii voi sitä fiilistä. Ja nykyään oon kyllä tosi tyytyväinen, että mulle on tehty oikomishoito!:) Rohkeesti vaan hymyä huuleen!:D
    T. Eeva M.

    VastaaPoista
  4. A: Oi että ihana :) Se fiilis on oikeesti yks parhaista, ihana ku jo(t)ku voi samaistua! Sama täällä, niin onnellinen että valitsi sen vaikka oliki aika tuskaa! Mää koitan noudattaa tota sun "käskyä" ahoy! :)

    VastaaPoista
  5. Juuliaaa ihana postaus!<3 Oot niin hyva kirjottamaan:)

    VastaaPoista
  6. Annaaaa: Voi Anna ♥ Kiitos kiitos paljon :)

    VastaaPoista
  7. Se tunne ku kokkeilee kielellä hampaita raudanottojen jälkee... <3

    VastaaPoista
  8. Marianne: ÄLÄ! Yks parhaista fiiliksistä oikeesti! :D

    VastaaPoista
  9. juliii ihana teksti ♥ mut mun mielestä sulla on kyl aina ollu nätti hymy :)

    VastaaPoista
  10. Janette: janettee ♥ kiitos murunen! ja kiitos toistamiseen, en ehkä oo ihan samaa mieltä mutta kuitenkin :)

    VastaaPoista
  11. voi ei tuo teksti oli just niinkö mää mul on ihan kauheet hampaat ! vihaan minussa itessä eniten mun hapaita mulla on oijottu hampaita pienempänä mut rautoja ei oo laitettu. haluisin niin raudat et nää saatas suoriksi ja kehtaisin hymyillä.. mut sitte taas aattelen et jos saan täs pian raudat mun tuleva vuosi ois aika rankka ku menisin uuteen kouluunki ja näin.. mut en kestä joka ikinen päivä ku juttelen jollekki katon ku sillä on ihan suorat hampaat ja se voi hymyillä. sit mietin mieles voi vittu miks mulla on tälläset.. ):

    VastaaPoista
  12. A: Voi sinua.. Sun täytyy ottaa hammaslääkärissä puheeks noi raudat, ne aluksi tuntuu kauhealta mutta ei tarvis enää ikinä kestää rumia hampaita! Ja suosittelen valkosia, ne tietenki maksaa mutta maksaa kyllä ittensä takas ku ne ei näy niin paljon :) Tsemppiä sulle ♥

    VastaaPoista
  13. Mun mielestä hammasraudat on tosi söpöt jos jollakin on sellaset:) Pakko vaan sanoo koska kattoin joskus suakin että sulla on aivan ihana hymy ja hammasraudat suussa näytit tosi ihanalta:)

    VastaaPoista
  14. Iitu: Hih hassua jos joku ajattelee noin, hyvällä tavalla siis :) Apuaa kiiitos Iitu ihana olet!

    VastaaPoista
  15. Voi että mulla on ihan sama fiilis ku sulla ja näköjään monella muulla! oon kans aina hävenny mun hampaita, koska ne on mun mielestä tosi harvat ja rumat. Yläasteella jopa ite ehotin mun hammaslääkärille että laitettais raudat mutta ne ei suostunu, ja nyt näin "vanhana" en niitä enää halua. Mulla myös puuttuu etuylähampaista kokonaan yks hammas, ja se näyttää musta tosi tyhmälle ja hammaslääkärit on aina ihmetelly sitä mutta sille ei oo koskaan tehty mitään joten siinäpähän on.

    Toinen juttu mikä on mua häirinny aina, on mun kynsinauhat. Ne on yleensä aina ihan hirveen näköset ku ne kuivuu ja halkeilee, enkä siks kehtaa ikinä pitää mun käsiä esillä.. Mitkään antibiootit tai rasvat ei auta, ne vaan on eikä niille voi mitään tehä. Mutta vuosien aikana oon oppinu pikkuhiljaa tykkäämään niistä molemmista sellasina ku ne on.

    Sun hampaat on tosi kauniit ja mun mielestä sun ei tartte hävetä niitä yhtään, hymyile vaan rohkeasti koska hymy on yks maailman kauneimmista asioista! :)

    ps. ihana teksti taas, oot ihan huikee kirjottaja!!

    VastaaPoista
  16. Sarita: Yllätyinki kuin moni oikeesti "potee" tätä samaa epävarmuutta mutta tämmöstä se on, joihinki pitää vaa tottua :(

    Toi on hyvä että oot oppinu tykkäämään vaikka uskon ettei se todellakaa helppoa oo ollu.. uskonki että kaikilla on jotain tämmösiä pieniä asioita joita "häpeää" mutta muut ei niitä ehkä huomaakkaan! :)

    Oi kiitoksia paljon ja otan sun neuvosta vaarin (kamala sanonta...) :)

    VastaaPoista

Canon EOS 1000D
Canon EFS 18-55mm
Canon EFS 55-250mm
Canon EF 50mm f/1.8 II
Canon Speedlite 430ex 2
Samyang MF 8/3,5 Fisheye
Falcon Eyes CFR-42G